PositivaArne

Tankar och ideér från norr till söder.

Från en mycket klok kvinna!

Publicerad 2012-04-13 15:30:22 i Lina,

"En sak som fachinerar mig är att de flesta föräldrar är mer konservativa med sina barn än med sig själva.

Många skulle aldrig ge sin dotter en leksaksbil, trots att mamman i familjen har både körkort och bil. Många skulle aldrig ge sin son en leksaksspis, strykbräda eller dockvagn. Trots att pappan i familjen lagar mat, stryker tvätt och går ut med barn i vagn. Jag undrar vad det är vi är så rädda för? Varför ger vi barnen färre valmöjilgheter än vi vill ge oss själva? Vissa pyntar ut sina döttrar i klänningar, glitter, lackskor och snäva små jackor. Trots att mammorna själva helst går i bekväma jeans och converse.



Jag blir jätteglad när jag ser att företag som Leklust utmanar föräldrars stereotypa tänkande. Självklart kan Spindelmannen köra dockvagn! Hur svårt kan det vara liksom? Heja Leklust! Hoppas andra företag tar efter."





Jag blir så glad när jag läser sådant här! att det finns fler som verkligen har förstått att man INTE SKA begränsa sina barn och bekräfta dom utifrån sitt kön. Det är juh sjukt!

Heja "Underbara Clara"



Än finns det hopp för mänskligheten! :)
Todeloo!
/Lina

Kommentarer

Postat av: T

Publicerad 2012-04-15 14:44:13

Kan helt å klart hålla med din Lina! Barn ska vara barn så länge som möjligt. Om de förhindras med att leka med saker då kommer detta synas när de blir vuxna. Är på Fsk å vikarierar å håller på att utbilda mig till förskollärare å barnen ska få klä på sig i det de vill. Vill en kille ha en rosa tröja på sig så tycker jag föräldrarna ska låta han ha det. Vill en flicka ha "Spiderman" dress när hon går till Fsk så låt hon ha det. Det är ingen som bestämmer vad vi vuxna människor ska ha på oss. Barn är barn å låt dom vara det så länge dom själva vill!!!! Riktigt bra läsning! Lycka till med bloggen

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela