PositivaArne

Tankar och ideér från norr till söder.

På tal om en annan sak.

Publicerad 2012-04-25 20:15:11 i

Har suttit lite med polskan idag. Är rätt duktig (om jag får säga det själv), men fy fasiken vad svårt det börjar bli. Fattar inte varför dom måste ha så mkt z, ż, o, ó, e, ę,  ł, ś, ć, osv osv. Helst ska dom krångla till allt typ scz, sz, zcz osv med. Typ bara ett hej på polska är krångligt för en nybörjare (cześć) haha.

Nu håller jag på att lära mig servisen.. alltså typ tallrik, gaffel, sked..
Tallrik - talerz
Kniv - nóż
Gaffel - widelec
Sked - łyżka
Glas- szklanka
Kopp - filizanka
Tesked -  łyzeczka do herbaty
Bestick - sztućce
Duka - nakryć 

Ja, ni fattar. :P Men det är kul samtidigt. Man lär sig så mkt. Även om jag har problem att lära mig prata språk, så förstår jag ju mer. Vilket är bra :) 


/E

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela