PositivaArne

Tankar och ideér från norr till söder.

Två sorters muffins

Publicerad 2012-08-24 15:38:00 i Recept,

Igår bakade jag muffins och tänkte nu dela med mig av recepten. Jag bakade måde limemuffins och chokladmuffins med kokos. 36st blev det totalt, 18 med choklad och kokos och 18 med lime :)





CHOKLADMUFFINS MED KOKOS

(Det här är egentligen två recept som jag gjort om till ett. Kanske att jag skulle vilja ha i mer chokladbitar och kokos nästa gång, men då kanske man får ha i mer mjölk också...? Hmm, man får prova sig fram helt enkelt ^^)


OBS! Börja med att ta fram smöret så att det blir rumsvarmt.

125 gram smör
2 dl socker
1 tsk vaniljsocker
4,5 dl vetemjöl
4 msk kakao
2 tsk bakpulver
2 ägg
2 dl mjölk
1,5 dl kokos
50 gram grovt hackad choklad

 
GÖR SÅ HÄR:
Sätt ugnen på 175 grader.

Blanda alla torra ingredienser i en bunke.
Tärna smöret i bitar och lägg i en annan bunke. Häll över lite av mjölblandningen, äggen, chokladbitarna och mjölken och vispa ihop.
Häll i resten av mjölblandningen och vispa tills du får en jämn smet.
Portionera ut i muffinsformar.
Gräddas i mitten av ugnen i 12-18 minuter.
KLART!



LIMEMUFFINS

OBS! Börja med att ta fram smöret så att det blir rumsvarmt.

2 dl socker
4 dl mjöl
2 tsk bakpulver
0,5 tsk vaniljsocker
2 ägg
125 gram smör
1,5 dl mjölk
Saft och rivet skal från en lime (personligen tycker jag det smakade lite för lite lime, kanske 1,5 - 2 st vore mer lämpligt? En smaksak.)

GÖR SÅ HÄR:
Sätt ugnen på 175 grader.

Blanda alla torra ingredienser i en bunke.
Tärna smöret i bitar och lägg i en annan bunke. Häll över lite av mjölblandningen, äggen och mjölken och vispa ihop.
Häll i resten av mjölblandningen och vispa tills du får en jämn smet.
Portionera ut i muffinsformar.
Gräddas i mitten av ugnen i 12-18 minuter.
KLART!



Lycka till med recepten!
Todeloo.
/Lina

 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela