PositivaArne

Tankar och ideér från norr till söder.

Att inte känna sig tillräcklig

Publicerad 2012-12-14 13:22:13 i

Att vara höggravid, ha en pigg, busig 4-åring hemma och en 4 månaders valp är inte alltid det lättaste. Speciellt inte dom dagarna man bara vill krypa tillbaka ner under täcket och somna om, för att sedan vakna och somna om igen. 
Idag är lite av en sån dag
Inte nog med att jag har dottern, hunden och är höggravid.. jag blir så himla stressad av allt som "måste" göras. Jag hatar att jag har så svårt för att koppla bort det och bara fokusera på mig, magen och dottern. Hatar att mina standardord de senaste dagarna varit "Vänta!" , "Nej, inte nu. Mamma är trött", "Mamma ska bara" och "Kan du inte leka lite själv?
Jag vet att jag behöver min tid att vila, och att det inte är fel med att vara trött. Men jag känner samtidigt att jag måste vara med lilla s nu innan bebisen kommer. För sen när bebisen kommer, så kommer det inte finnas lika mycket tid över för henne. Just nu är det leka lite, vila, pyssla, vila, leka, vila osv. Varken hon eller jag är vana vid att ha det så här. 
Ibland har hon lätt att sysselsätta sig själv. Som nu till exempel, nu sitter hon på sitt rum och leker helt själv (efter ha tjatat på mig hela förmiddagen). Hon tröttnade nog på mig. Känner mig lite som en dålig mamma. Fast jag vet att jag inte är det. Så svårt att förklara. :(
I förmiddes sa jag att hon och Kacper kunde leka eftersom jag inte orkade. Och oj vilken fart dom fick. Och inte för att dom är jobbiga eller så, men det blir så himla intensivt i vårt lilla hus. Leksaker kastades från ena sidan av huset, till den andra sidan. Hunden sprang, dottern sprang och skrattade. Kacper hittar hennes leksak, blir ännu mer busig och lilla s ännu mer galen. Slutade med att dom störde sig på varandra. Till slut blir jag galen och det blir tjat igen "Låt henne vara!" och "Låt Kacper vara!". 

Men nu är det tyst och lugnt iaf. Kacper sover och lilla s är som jag sa på sitt rum och leker. 
Ska ta mig en snabb kopp te tänkte jag och sen fråga lilla s om hon vill pyssla med något, spela något spel, pussla, rita, pärla eller göra något annat som inte tar allt för mycket energi. Men som vi ändå gör tillsammans. Det är det viktigaste. 


Jag älskar dig. Alltid!
 
 
 
/E

Kommentarer

Postat av: Elli

Publicerad 2012-12-14 13:55:32

Tack!:) Känner att jag har riktig tur att kroppen återhämtat sig så pass snabbt:)

Postat av: Mli - Husägare & blivande mamma ♥

Publicerad 2012-12-14 15:37:52

Näe, äntligen börjar det närma sig :) Vilken vecka är du i, läste bara höggravid? :) Grattis iaf!

Svar: Är i v 38+3 idag, beräknad till den 25e :)
positivaarne.blogg.se

Postat av: michaela- med syskon i magen ♥

Publicerad 2012-12-15 07:59:27

det där inlägget kunde varit skrivet av mig. igår satt jag här i soffan och grät för att jag känner mig så stressad över att hinna allt jag vill, vara en bra mamma och samtidigt ta hand om mig själv som gravid. inte lätt!

Svar: Nej, ibland vet man inte vad man ska ta vägen. Så blir man så arg på sig själv för att man hela tiden är irriterad och inte orkar någonting. Men och andra sidan så är det så kort tid kvar nu, och det kommer bli bättre. Man får försöka tänka så istället. :)
positivaarne.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela