PositivaArne

Tankar och ideér från norr till söder.

Borta bra, men hemma bäst!

Publicerad 2012-12-27 21:27:04 i

Varit hemma sen kl 12 ungefär. Nu ligger lilla Nela och myser mellan oss i soffan. Hon är helt underbar. :)

Känns helkonstigt att inte ha henne i magen längre, att hon är här med oss. Helt klart värd all smärta.

Åkte in så vi var på förlossningen runt 00.30 och var öppen ca 3cm. Barnmorskan vi fick då var inte alls trevlig, hon var stöddig och ointresserad. Hon frågade om vi ville åka hem igen, och jag frågade när jag skulle komma in isåfall, eftersom jag hade värkar med 4 minuters mellanrum. Men då sa hon bara "det får du avgöra själv, det är svårt att säga". Men valde att stanna kvar eftersom jag visste att jag ändå inte kunde sova. Fick lavemang som skulle sätta igång det hela. Vid 03 Var värkarna tätare och jag fick tillgång till lustgasen. På morgonen bytade dom personal och vi fick dom underbaraste barnmorskorna man kunde få. Helt annorlunda mot den förra. Dom "nya" brydde sig jättemycket och verkligen brann för sitt jobb och ville det bästa för oss. Kändes så mycket bättre och allt gick så mycket lättare när dom kommit. Fick min epiduralbedövning och än en gång så var den min räddning. Herregud, vad hade jag gjort om jag inte fått den? ;) 
Försökte slumra till lite mellan värkarna, men det gick inte alls. Så var vaken hela natten. Men efter varje värk fick jag tänka att det var en värk närmre tills vi skulle få se vår lilla flicka. Att barnmorskorna kom in och kollade till oss och sa att vi var jätteduktiga hjälpte med. Vid 11.45 började krystvärkarna och 11.58 var hon ute. 3910g och 53cm lång. När jag fick henne på bröstet var all smärta glömd. Helt underbart och jag och stora S började störtböla. Finare bebis finns inte. :) 
Amningen går jättebra förutom att jag under dagen idag fått sår på brösten, aj aj aj. vi får helt enkelt hitta på en annan ställning att amma i och smörja lite, så ska det nog gå bättre :)
Annars är allting hur bra som helst med oss. Lite trötta, men det är man ju klart efter en förlossning och sen har jag lite eftervärkar. Men inte mer än så.

Nu väntar vi bara på att storasyster ska komma hem från sin pappa så hon kan få träffa sin lillasyster. :)
 



Nu ska jag gå och lägga mig på magen och sova, som jag har längtat efter det! ;)


/E

Kommentarer

Postat av: Denise 23 - mamma till Kevin och Julie

Publicerad 2012-12-27 22:46:47

Men åh, lilla sessan! Lika vacker som sin storasyster!

Jag känner igen det där med bångstyriga barnmorskor. När jag kom tillbaka efter en långpromenad på sjukhuset så fick jag en barnmorska som skulle kolla hur pass öppen jag var. Och hon känner efter (hårt som satan) och konstaterar att jag "bara" är öppen fyra centimeter och hon undrar om vi inte ska åka hem ett tag...?!!!

Det är drygt en - en timma och en kvart hem. Så vi valde att ta en promenad på sjukhuset istället. -_-

Tack och lov försvann den barnmorskan och även jag fick helt underbar personal. (Det gör så himla mycket att få bra personal som förstår vad man behöver)

Grattis än en gång till er lilla stjärna! <3

Svar: Usch, den barnmorskan vi fick först var lika hårdhänt och okänslig när hon kollade hur mkt öppen jag var. Gjorde fruktansvärt ont, och så säger hon bara "slappna av!" - Hur lätt är det egentligen när hon stoppar in hela sin hand?? :O
Ja, visst gör det. Även om mina värkar blev värre efter personalbytet så gjorde dom det ändå lättare. Dom var helt underbara. :)

Tack så jättemycket.

Hoppas allt går bra med er lilla flicka? :)
positivaarne.blogg.se

Postat av: Hannah

Publicerad 2012-12-27 23:20:17

Vilken fin tös, grattis!

Svar: Tack så jättemycket :)
positivaarne.blogg.se

Postat av: Rebecka - med lillgrodan i magen ♥

Publicerad 2012-12-28 10:23:22

Ååh, så fin hon är Ems, grattis igen! Får hoppas att min tänker titta ut snart! :D
Hälsa stora S, och mamma å jag undrar om vi får komma och titta på henne någon dag :)

Svar: Tack så mycket. Hon är helt underbar. :) ja, men det gör han nog ska du se!
ja, det får ni gärna göra. Någon dag nästa vecka kanske? :)
positivaarne.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela