PositivaArne

Tankar och ideér från norr till söder.

Det här med sär skrivning

Publicerad 2012-02-08 17:01:13 i Lina,

Hej alla där ute!

Jag har ingen storre fysisk åkomma av allergi, men det finns en grej som verkligen gör mig "psykiskt" allergisk och som jag får klåda på insidan av kroppen av, nämligen SÄRSKRIVNING!

Den nya "bokstavskombinationen" för många människor. Misshandel av det svenska språket. Usch, jag mår dåligt.
Ingen skriver perfekt, inte ens jag^^
T.ex. Gör jag ett medvetet "fel" hela tiden. Jag skriver "dom" istället för "de/dem" just för att jag tycker det är svårt att skilja på när jag ska använda mig av de eller dem OCH för att man säger DOM.

(Mig och dig är snart utbytt mot mej och dej, helt säkert, men det där är uttal, inte stavning)

Dom är en dom man får om man gjort något fel, i domstol t.ex. men kan också vara ett dom som i "dom som står där borta". Precis som att många ord kan betyda olika saker, som banan.
Man kan köra på banan och man kan äta banan, visst? :)
(Nu har jag iallafall argumenterat för min sak, så jag vinner!)

Iallafall, särskrivning....
Burrrr, jag ryser!

Det finns två enkla regler man kan följa om man är osäker och vill bli av med detta djävulspåfund (och det vill man, det är egentligen inget val).

Nr.1 Är du osäker, sätt hellre ihop ordet ändå.
Nr.2 Uttalas det som ett ord ska det skrivas som ETT ord och inget annat.

Några exempel:

Knäskydd
ETT ord, för menar man knäskydd menar man varken bara knä eller skydd utan ett knäskydd.

Korvbröd
ETT ord. Är det bara korv jag pratar om eller är det bara bröd? Eller rentav KORVBRÖD?!

Hänger ni med?

Det blir så himla jobbigt att läsa när texten är fylld av sär skrivningar och speciellt om det är utan komma tecken eller punkter osv. Jätte jobbigt blir det och det blir super svårt att hänga med i menings uppbyggnaderna. Om alla hjälps åt kan språket bli sago likt för alla att läsa! :)

Hälsningar från "språkpolisen"
(Ser ni? ETT ord, för jag pratar inte bara om språk eller en polis utan EN SPRÅKPOLIS ;)



Todeloo
/L

Kommentarer

Postat av: Sandras Värld

Publicerad 2012-02-08 19:04:51

Tack snälla! Nu ligger receptet på mina blåbärscupcakes uppe på min blogg :) KRAM

Postat av: Karolina

Publicerad 2012-02-08 21:00:17

Sv. haha det var myyyycket kallare än det såg ut att vara ;)

Postat av: Therese

Publicerad 2012-02-08 21:33:23

Sjukt intressant läsning eftersom jag brukar förstå det mesta som folk stör sig på, även om jag inte själv gör det. Men jag har aldrig någonsin förstått mig på det här med att man stör sig på särskrivning!

Haha go läsning i alla fall!

Love.



p.s. Läs inte min blogg om det är så störande med folk som stavar dåligt, Im a pro at that! d.s

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela