PositivaArne

Tankar och ideér från norr till söder.

En bra start på dagen

Publicerad 2012-02-13 08:32:46 i Emily januari 2012 - april 2013, Recept,

För en gångs skull är jag uppe före lilla s. Tror hon börjar bli sjuk stackarn. 

Sitter iaf och njuter av en riktigt god frukost. Än en gång gröt. Men med blåbär och banan denna gången. Det är så roligt att variera och mixa med frukosten tycker jag. Häromdagen gjorde jag gröt med blåbär och gojibär. Också supergott! :)

 


Ta fram önskad mängd blåbär ca 30 minuter innan du ska göra gröten (går bra om dom kommer direkt från frysen med eftersom dom tinar snabbt på den varma gröten.. men jag föredrar att ta fram dom en stund innan).

Jag gör alltid min gröt i kastrull och följer receptet på baksidan av havregrynspaketet. 
För 1 port:

1 dl havregryn
2½ dl vatten
en nypa salt.

Rör ihop havregrynen, vattnet och saltet i en kastrull och låt det koka upp. Låt det sedan småkoka i ca 3 minuter medans du rör om då och då.

Under tiden som gröten kokar delar jag en banan på hälften och mosar (den) hälften med en gaffel. Sen gör jag ner den mosade bananhalvan i gröten. Häller över det i en tallrik och toppar sen med den andra halvan av bananen som jag skivar, blåbären och mjök.




Ciao!
/E

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela