PositivaArne

Tankar och ideér från norr till söder.

Ögon

Publicerad 2012-02-07 15:58:45 i Lina,

Ögon har så länge jag kan minnas fascinerat mig och är alltid de första jag lägger märke till och lägger på minnet när jag träffar någon ny, alltid. Ofta kan jag säga precis vilken ögonfärg någon har (efter att bara ha träffats en gång) kan jag inte säga precis om det var blåa, gröna, gråa eller bruna så brukar jag iaf kunna skilja på om ögonen var mörka eller ljusa.
Något som stör mig är när folk säger att dom har blå ögon när dom har GRÅ t.ex. Sedan när blev grått, blått? SLUUUUUTA!!

Brunt sägs vara dominant, men stämmer inte så jädra bra ändå om man kollar på dom i min omgivning som fått barn där ena föräldern är exempelvis blåögd och den andra brunögd så har fler av dom jag känner fått blåögda barn. Det har nog mer att göra med vilka anlag man har flest av.

Jag har t.ex. bara blåa anlag så långt bak i tiden jag har kunnat kolla upp iaf (gammelmormor/farmor och gammelmorfar/farfar.)
M Har både och, ungefär lika mycket ljust (d.v.s. grönt och blått) som brunt så enligt den uträkningen skulle våra barn troligvis få ljusa ögon, men eftersom brunt ska vara dominant så har vi väl 50/50chans att få brunögda eller blåögda barn.


Så här ser mina ögon ut. Bara blått, tittar man riktigt noga har jag en liten, liten, liten "brun" prick i  ena ögat (på bilden). Jag undrar vart den kommer ifrån? :P



Så här ser M´s ögon ut. Bruna med gröna streck i! Fina, eller hur?!!

Jag har aldrig varit förtjust i bruna ögon. Jag tycker dom känns falska och många av de personer jag inte kan lita på i dag eller som har svikit mig på ett eller annat sätt har (konstig nog?) haft (har...) bruna ögon (förmodligen därför jag känner så?).
Men med M´s ögon är det verkligen något speciellt. De är blåa fast bruna om ni förstår?? :)
Iallafall, hans ögon kan få mig helt pirrig! :)


Hur ser era ögon ut? Länka om ni har bild, vore kul att se!
Föredrar ni någon speciell färg?

Todeloo.
/L


Kommentarer

Postat av: Hanna

Publicerad 2012-02-07 16:48:33

sv: Tack så mycket! :D

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela