PositivaArne

Tankar och ideér från norr till söder.

En bok som MÅSTE läsas

Publicerad 2012-03-07 18:56:41 i

Den 22a mars kommer boken "Madeleine" av Kate och Garry McCann, och handlar om när då 3-åriga Madeleine McCann försvann från ett hotellrum i Portugal. Det har gått fem år sen hon försvann och föräldrarna har inte gett upp hoppet än. 

 

"Boken bygger på hennes egna dagboksanteckningar och skildrar hennes kamp för att hitta dottern – men också den enorma mediebevakningen.

Föräldrarna drog i gång en enorm kampanj för att hitta Madeleine och reste världen runt för att få människor att hjälpa till i sökandet. Ett tag anklagades de dessutom för att själva ligga bakom kidnappningen.

I boken skriver Kate McCann att hon stundtals kämpade mot självmords­tankar.

– Jag hade en överväldigande önskan att simma ut i havet, så snabbt jag kunde. Att simma och simma till jag var så utmattad att vattnet skulle dra ner mig och befria mig från denna plåga, skriver hon.


Kate McCann är fortfarande övertygad om att dottern kidnappades och att gärningsmannen finns någonstans där ute. Natten då Madeleine försvann såg hennes väninna en man bära iväg på ett litet barn – ovetande om att Madeleine några minuter senare skulle vara försvunnen. Det är ett av flera spår som polisen har arbetat intensivt med men som hittills inte har lett någonstans.

– Den här personen som stal en liten flicka ur sängen och tog henne från hennes familj har varit anonym alldeles för länge. Om inget mer görs kommer han att fortsätta att gömma sig i skuggorna, undgå rättvisan och vara fri att slå till igen, skriver Kate McCann."


(Källa Aftonbladet)



Hur skulle man själv reagera/vad hade man gjort om ens egna barn försvunnit? Vad gör man om man blir falskt anklagad? Alla historier som media får till.  
Och det jag mest undrar är hur kan Madeleines försvinnande fått så mycket uppmärksamhet? Det försvinner 100 000-tals barn varje år, och 10 000-tals kidnappas (som antingen säljs, mördas eller behålls av kidnapparna), hur kan just denna kidnappningen blivit så stor?
ALLT är intressant i detta, och som sagt. Detta är en bok som jag MÅSTE läsa!


 

/E

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela