PositivaArne

Tankar och ideér från norr till söder.

Galet

Publicerad 2012-11-23 11:33:30 i

Ja, jag tycker det är helt galet hur folk kan lägga sig i andras liv så mycket.
Folk undrar hur i hela fridens namn vi kunde skaffa hund nu innan bebis kommer. Både med tanke på att jag är gravid och att det blir extra jobb, och extra svårt med en bebis och en hundvalp. 
Men jag säger istället så här: Det blir inte jobbigare än vad man gör det till!
Ja, jag är trött, ofta. Men jag är höggravid.
Innan vi skaffade Kacper var jag med trött. Så det har ingenting med honom att göra, utan med graviditeten. Nu får jag en anledning att faktiskt ta mig ut, även fast jag känner att jag inte orkar eller har energi. Men när jag väl är ute så mår jag bättre och känner mig piggare. Sen ser jag bara fördelar med att ha honom då lilla s och han har blivit "bästisar". Dom underhåller varandra, vilket är skönt då jag kan lägga mig i soffan en halvtimma utan att höra "mamma, lek med mig!" på en gång. 
Sen är han faktiskt väldigt duktig för att vara valp. Visst händer det små olyckor, men det är inte mycket. Förhoppningsvis är han helt rumsren innan lillan kommer. Sen tycker jag det är bra att han är här när bebis kommer, så han får lära sig vad som är rätt och fel redan från början. 
Sen till sommaren/hösten kan han följa med på långpromenader till och från förskolan när lilla s ska lämnas. 
Några har frågat; "Är det verkligen rätt tid att skaffa en hund nu?" - När i helskotta är "rätt" tid, om det inte är nu? Jag kommer vara hemma mammaledig i ett år, det kan väl inte bli mer "rätt" än så? Jag har all tid i världen att lägga på honom och på barnen under detta året. 


Ser man det positiva istället för det negativa så går det mycket lättare. 


så, nu fick jag sagt det med. 

 
 
/E

Kommentarer

Postat av: Denise 23 - mamma till Kevin 6 och tjejen i magen

Publicerad 2012-11-23 12:25:17

Men gud så söt bild. (Och otroligt fint namn din dotter har - första gången du skrivit det i kommentarsfältet hos mig tror jag - annars blir det att man själv "hittar på ett namn" när du skriver lilla "S" som man tycker passar och Stella har jag alltid tänkt att hon har hetat...=P men hennes namn är tusen gånger finare!)

Vi som ofta är hundvakter åt höger och vänster får också alltid höra samma sak, "Men inte har väl ni skaffat hund?!" Som om att dom har med det att göra egentligen. Så jag förstår verkligen din frustration kring folks kommentarer.

Jag tycker tvärt om, att har man energin, ekonomin och tid så ska man absolut introducera en ny medlem till familjen. Plus att om det finns risk för allergier så är det lättare att få in ett djur i familjen innan barnet är fött till skillnad mot när det är fött.

KRAM!

Svar: Tack. :) Ja, väldigt ovanligt och fint namn har hon. Men det passar henne perfekt. Lillan i magen ska heta Nela. Så blir 2 ovanliga, men lätta namn. :) Nä, brukar inte lägga ut hennes namn, men i bland så händer det ;)
Ja, det är faktiskt frustererande att andra ska lägga sig i vårt liv. Precis som att dom har med det att göra liksom? Suck på dom!

Men precis. Det är ju upp till var och en hur man vill ha det, och vad man känner att man har tid och ork för. Vi är iaf supernöjda och Kacper är helt underbar (även om han, precis som barn, har sina trotsiga dagar).

Kram
positivaarne.blogg.se

Postat av: Nina - med lillflickan i magen

Publicerad 2012-11-23 13:45:29

Åh hon är så söt ! Och kacper med såklart ;)

Men hallå ? Vissa människor är väl bara så ! ska lägga sig i. När ska man skaffa undvalp om inte när man ändå är hemma? Om man jobbar båda två kan man inte ha hund, om inte den ena jobbar nära hemmet och har ett flexibelt jobb och kan sticka hem. En valp behöver närhet som en bebis, och dessutom måste man ju lära dem att vara rumsrena och hur gör man det om man inte är hemma och visar att man måste gå UT för att göra sina behov. Att ha två små bebisar hemma är det väl många som har ? de som får tvillingar då ? klart att det är "jobbigare" med en bebis OCH en valp än det är med bara en bebis men så är det ju med allt, man prioriterar och det är upp till er att prioritera för er familj, vad ni klarar och inte klarar. En hund kanske betyder jä'ttemycket för er men inte alls lika mycket för henne, så den personen borde inte uttala sig om han / hon inte har förmågan att sätta sig in i hur andra kanske tänker...
Men vissa är sånna och man ska inte ta åt sig, jag har jättelätt för att ta åt mig av sånna kommentarer men gör inte det, ni kommer klara det galant. Och Lilla S och Lilla N kommer underhålla honom ;D

Svar: Hihi, ja busiga är dom med bäggetvå :)
Nä men precis, det jag menar. NU är den perfekta tiden för oss. Man kan ju inte lämna en hundvalp ensam hemma hur länge som helst heller, så då kan jag ju säga att jag inte förstår mig på dom som jobbar mkt och som skaffar hund då.
Jag tar tyvärr med åt mig, även om jag inte borde. Och tycker egentligen att det är mest skrattretande hur andra kan säga till mig (oss), vad som är bäst för just oss. hur kan dom veta det liksom?
Som jag skrev i inlägget så blir det inte jobbigare än vad man gör det till. Och att ha Kacper funkar galant för oss just nu. Även om jag vet att det kommer bli tuffare sen när lilla n kommer med. Men då är han som sagt förhoppningsvis helt rumsren. :)

Haha ohja. Lilla s och Kacper underhåller redan varandra jättemycket. Underbart!

Kram
positivaarne.blogg.se

Postat av: Emma

Publicerad 2012-11-23 21:24:34

Så tråkigt att höra sånt :/
Det är ungefär som alla undrar hur jag kan plugga när jag har två små barn. Men det är väl inte värre än att jobba och ha 2 barn. Jag har ju dem på fsk och det är ju precis likadant som man har det när man jobbar.
Blir så tråkigt när folk inte kan glädjas åta andra utan måste vara negativa.

Fint namn lillan ska få med :)
Kram

Svar: Ja, det är lite tråkigt, men mest irriterande.
Precis, fast undantaget är väl att du behöver plugga lite sen hemma med? Men som du säger, du har ju barnen på förskolan. Tycker du är jätteduktig pluggar så mkt med 2 barn. :)

Tack. Summer och Nela. Inte många som heter något utav dom namnen, och dom passar fint ihopa. :)
Kram
positivaarne.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela