PositivaArne

Tankar och ideér från norr till söder.

Gravidtankar 35+3

Publicerad 2012-11-23 20:36:35 i

Idag har magen kännts större, jobbigare och mer tung än förut. Har även blivit anfådd av minsta lilla (trots att jag inte gjort så mycket). Lillan lever loppan, och det måste se kul ut för andra när dom går eller sitter brevid mig när hela magen gungar och rycker till hela tiden. Det känns verkligen att det inte är så mycket plats kvar för henne där inne. Kan inte sitta "normalt", för då sparkar hon upp mot revbenen - vilket inte är så skönt. Hon har nog lite mammas humör där inne i magen. Lättirreterad. Buffar man på henne eller "pickar" på magen så är det som hon exploderar. haha. Känns väldigt roligt och udda. Lillan rör sig definitivt mer än vad lilla s gjorde i magen. 

Många frågar om jag är nervös för själva förlossningen. Kan säga att det är jag faktiskt inte. Inte alls. Jag tar det som det kommer även om jag vet vad jag vill ha för smärtlindring och så. Men jag tycker det är viktigt att inte ha för mycket förväntningar eller önskningar, då man aldrig vet hur det kommer bli och jag vet att alla förlossningar är olika. 
Sambon vill iaf inte klippa navelsträngen. Många reagerar väldigt starkt på detta och tycker nästan att det är ett "måste" för nyblivna pappan. Men han känner själv att det skulle vara obehagligt och kännas konstigt för honom, så det hoppar vi. Sen är en önskan om att få föda på förlossningspall igen, precis som jag gjorde med lilla s.
Men som sagt, man vet aldrig hur det kommer bli under själva förlossningen. Bättre att inte ha för mkt bilder i huvudet. Och skulle jag få föda vanligt, alltså liggandes, så skulle jag givetvis göra det.
Orolig för förlossningen? - Nej! Men däremot är jag orolig för när värkarna ska komma igång eller när vattnet går. Blir det hemma är det inga problem. Men tänk så går vattnet i stan, i bilen, på bussen eller i någon butik eller kompis. Herregud vad nervös jag skulle bli om det hände ute på stan. Haha. 
Sen en annan sak som jag är nervös för.. eller nervös och nervös.. men som jag är orolig för, är att man råkar bajsa under förlossningen. Usch vad pinsamt det skulle vara, även om det är vanligt. Jag vill inte vara med om det!

Vi är väldigt förväntansfulla och stora S, känner utav att det närmar sig för var dag som går nu. Knappt en månad kvar. Helt jäkla galet. Snart har vi henne här hos oss, efter 9 månaders väntan så kommer vi äntligen att få träffa henne, hålla henne och få se hur hon ser ut. :) 

Vi längtar efter dig! <3 

Får man ha lite "önskedatum" så är 121212 ett datum vi skulle vilja ha. Men samtidigt, skulle vi gå över typ en vecka så blir det ett januaribarn vilket kanske hade varit roligare för lillan sen när hon växer upp. 
Men hon är självklart välkommen när hon känner sig redo och vill komma ut. Och det är ju faktiskt ingen som gissat på att jag går över tiden. Men det återstår bara att vänta och se :) 
 

Med BF den 25e december så har ni gissat så här:
Syster 17e
Denise 18e
Linas mamma 19e
Mamma 20e
Rebecka, Nina 23e
Lina 24e


Har ni funderat på hur ni vill föda (förlossningspall, stående, på huk, på alla fyra, halvliggande osv)? Och kommer era respektiva klippa navelsträngen? Eller är det något annat ni funderar extra mycket på? 
Dela gärna med er! :)

 
 
/E
 

Kommentarer

Postat av: Syster

Publicerad 2012-11-23 22:24:13

Jag låg ner (på rygg) båda gångerna. Okej, med Nataniel var det konstigt om jag gjort annat i och med att det var snitt, haha. Oscar har klippt navelsträngen båda gångerna med. Du vet redan vad jag tyckt om bedövning och hur jag ville ha mina förlossningar. Om det inte blivit snitt med Nataniel hade jag försökt ta så lite bedövning som möjligt.
Egentligen har jag ju haft två jobbiga förlossningar, för jag fick ju för mycket bedövning båda gångerna. Hoppas verkligen att du får läkare och barnmorskor du trivs med. Även att hela förlossningen går bättre den här gången.

Jag älskar dig.

Postat av: Nina - med lillflickan i magen

Publicerad 2012-11-24 00:54:32

121212 haha! har jag inte tänkt på, men fy vad fräckt ;) ja ett januaribarn hade egentligen varit "bäst" om man nu får säga så :P Så hade man kunnat välja datum så hade jag med velat januari, känns bättre för barnet att inte ha både jul och födelsedag i samma röra .. men nu tänker jag inte så långsiktigt för nu vill jag bara träffa henne nununu så därför hade jag nog valt november om jag fått bestämma nu ;) haha.
Har inte alls tänkt på hur jag vill föda. Jag tänker ta det som det kommer, vet ju inte hur ont jag kommer ha alls så smärtan får bestämma positionen, känns omöjligt för mig att fundera på innan ... men inte vatten iallafall. Tror jag kommer prova olika, så jag inte ligger eller sitter/ står i samma hela tiden :)
När det gäller navelsträngen så vill daniel klippa den. Jag vet inte om jag hade klarat det, känns som att det gör ont på bebisen även om det bara är en känsla ... Jag tycker det är kul att han vill göra det, vill att han ska vara så delaktig som möjligt med allt, men jag hade inte haft något emot om han inte hade velat, för jag hade definitivt förstått det ..
Hade du klarat av att klippa ? ( fast mammorna gör väl inte det ändå ? men hade du kunnat tror du ?)

Svar: Precis, blir ju inte att barnet känner sig lika mycket firat om det fyller år vid jul. Men som du säger så känner jag med att jag vill träffa henne och att hon gärna får komma NU! ;) Väntan börjar bli dryg (just bara för att man vet att det närmar sig) Ja, man vet ju inte förens man har provat vilken förlossningsställning som passar en bäst. Jag provade både liggandes och pall med s. Men när krystvärkarna började så gick jag över till pallen helt. Sen kan ju alltid barnmorskorna säga vad dom tror blir bäst, beroende på hur ont man har osv. Nej du, inte i vatten. det skulle jag aldrig kunna tänka mig. Roligt att du nämner det, pratade om att föda i vatten med S häromdagen, och sa att jag inte tänker prova det ;)
Nä, mammorna klipper inte, men jag skulle nog inte heller klarat det. Så jag förstår S att han inte vill. Han känner med att bebisen får ont (fast den klart inte får det) och sen har han lite blodskräck.. så han står nog inte så mkt "där nere". Skulle vara hemskt om han skulle svimma mitt i allt :P
positivaarne.blogg.se

Postat av: karolina, mamma till My ♥

Publicerad 2012-11-24 12:11:25

hihi! jag tror den lille kommer på julafton!
jag låg också på trygg men testade endel olika ställningar, men rygg var min favorit. testa olika och ta det du tycker är skönast! kram och lycka till.

Svar: Åh vad kul att du är med och gissar :) Ja, sen det som funkar första gången, behöver ju inte funka andra heller. Så det gärller nog att prova olika :)
positivaarne.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela