PositivaArne

Tankar och ideér från norr till söder.

Lussekatter med kesella

Publicerad 2012-11-30 16:07:33 i

Känns som jag stått hela dagen i köket, förutom de 1½h timmarna vi var ute i trädgården och busade. 
Först lussebullebak. Provade ett nytt recept för skojs skull och för att få dom lite saftigare än vanligt. Så gjorde dom faktiskt med kesella. Dom kanske inte blev dom vakraste jag gjort, men goda och saftiga. Vilket är det som jag var ute efter :D 

Receptet på dom är följande (ca 30 st): 

50 gram jäst(blå)
5 dl mjölk 3 %
150 gram smör
250 gram kesella
2 dl strösocker
2 påsar saffran
1 tsk salt
16 dl vetemjöl (ev.lite mer)
Pensling:
1 st ägg
1 msk mjölk
russin

Gör så här
1. Smält smöret i en kastrull & häll på mjölken, värm till 37 grader (fingervarmt) 
2. Smula jästen i en bunke, häll sedan över lite av mjölkblandningen och rör om tills jästen smält. Häll därefter i resten av mjölkblandningen.
3. Blanda ner kesella, saffran, salt & socker. Rör om.
4. Tillsätt nästan allt mjöl(lite i taget) & blanda väl(blir bäst i en hushållsassistent) Täck över med en handduk & låt jäsa 60 min
5. Lyft upp degen på ett mjölat bakbord och knåda några minuter
6. Dela degen i ca 30 bitar, rulla sedan bitarna till längder, ca 2 cm i diameter.
7. Rulla ändarna åt varsitt håll mot mitten & lägg på en plåt med bakplåtspapper
8. Tryck ner russin i snurrans mitt & låt jäsa ca 45 min
9. Sätt ugnen på 225 grader
10. Vispa ägget & mjölken med en gaffel & pensla sedan bullarna med blandningen
11. Grädda mitt i ugnen 5-8 minuter tills de blivit gyllenbruna
12. Ta ut bullarna & låt svalna under handduk på ett galler

Receptet taget från Kokaihop.se


Nu har jag precis gjort i ordning en gryta med kalops som ska stå på spisen i ca 1½ h till. Gottigt! (Kvinnorna hör hemma i köket, eller hur var det nu igen?)
Ikväll blir det fredagsmys. Kanske lite godis och en film? Det hade inte varit fel :) 

 
 
/E
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela