PositivaArne

Tankar och ideér från norr till söder.

Saker du INTE bör säga till gravida

Publicerad 2012-11-06 18:55:00 i

Just bara för att jag (och säkert andra gravida) är trötta på att höra detta:


Åh, vad du är stor. 
- Ja, vad trodde du? Att jag skulle vara lika liten och smal som innan? Det är inte direkt någon komplimang heller. Vi har fullt upp med att hitta kläder som passar och acceptera hur kroppen förändras från ena dagen till den andra.

Du är inte handikappad för att du är gravid!
- Nej, det är jag verkligen inte. Och har aldrig påstått. Men prova DU att leka, springa, gå i trappor, böja dig ner när du är 10 kg tyngre, och en bebis i magen. Det är tamefan inte lätt!

Vilken vecka är du i?
- Tja någonstans mellan 1-42 (beroende på om man gått över tiden eller inte). Eller nästa gång ska jag nog svara att jag är i vecka 86, bara för att se reaktionen.

Fan vad du är lat och trött hela tiden.
- Ja, det kanske jag är. Jag har inte samma energi och ork som innan graviditeten. Och so, om jag vilar en halvtimma-timma på eftermiddagen, istället för att ta tvätten just då! Bry dig om dig själv istället eller ska jag börja klaga på dig?

Är du säker på att det inte är två?
- Ja! Efter ha varit på ultraljud två gånger, så vore det jävligt konstigt om både dom, jag och sambon missat det. Och vadå då, vad skulle det göra om dom var två där inne? Skulle jag ta bort den ena eller?

Haha, det ser ut som du svalt en fotboll.
- Tack för den! och precis som om man skulle kunna svälja en hel fotboll? -.-

Då får ni skaffa en pojke nu då, annars får ni fortsätta tills ni får en pojke.
- Varför då? varför är det så jävla "viktigt" att ha barn av varje kön? Detta irriterar mig så sjukt mycket. Jag blir precis lika glad oavsett vad jag får. Det är mitt barn och jag kommer älska det oavsätt vad. "Varje barn är en glädje och gåva – oavsett kön och hälsa."
Jag kommer älska mina två flickor precis lika mycket!
Måste tilllägga att vi valde att ta reda på kön för att underlätta för oss, med hur mycket vi behövde handla in, då vi har mycket kvar från lilla s. 

Var det planerat?
- En ganska känslig fråga som andra egentligen inte har med att göra tycker jag. För ska alla andra bestämma när det är "rätt" tid för oss? - Skulle inte tro det!
 
Vänta bara... (ni kommer inte kunna göra dittan eller dattan nu när ni snart har två)
- Öh, ursäkta? Varför skulle vi INTE kunna? Varför ser alla som inte har barn det som att man "förstör" sitt liv? Jag vill göra allt med mina barn. Och skulle jag och stora S vilja göra någonting annat, utan barn, ja då får vi väl anpassa oss efter möjligheterna (om det finns barnvakt, om man kan göra på annat sätt osv) 


Standard när förlossningen varit/närmar sig:

Har du inte fått än?
- Jodå, jag glömde bara ta med mig bebisen!

Du sa ju att du inte skulle ha någon smärtlindring
- Det vet väl jag med. Men nu var det faktiskt så att det gjorde så förbannat ont och jag inte klarade mig utan. Okej?




Haha, ja nu låter jag jättegnällig och som att det är någonting speciellt som hänt. Men nej, jag är bara trött på dessa kommentarer.  Vad tycker ni andra? 


Saker man kan säga istället är: 
- Mår du bra nu under graviditeten?
- Vad tycker du om att vara gravid?
- Vad tycker lilla s om att få ett syskon?
- Är ni förrväntansfulla?
- Har ni ändrats något som personer nu när ni ska bli föräldrar?
- När är det beräknat?

(Märker ni skillnaden?)
 
 


/E

Kommentarer

Postat av: Denise 23 - mamma till Kevin 6 och tjejen i magen

Publicerad 2012-11-06 20:11:07

HAHAHAHA! Fantastiskt inlägg! Och 99% av detta stämmer in på mig också, och troligtvis alla andra som väntar påökning ^^

Tack och lov så fick jag Kevin tidigare än beräknat och slapp frågor som "har den inte kommit än" ;P

HAHA, ärligt, vore det inte roligare att räkna ut hur många veckor man levt själv istället och ge det som svar ;) I morgon går jag in i vecka 1215 ;D

KRAM!

Svar: Haha, vad kul att du gillar inlägget. :D Blir bara så trött på alla dessa kommentarer och frågor, så var tvungen att "gå lös" lite. Brukar inte vara den som avreagerar mig såhär, men kunde inte hålla det inom mig längre :P
Haha, ja det kanske man ska göra.
Jag ska iaf börja ge "dumma" svar tillbaka, bara för att se deras reaktioner :D

Kram!
positivaarne.blogg.se

Postat av: Carro

Publicerad 2012-11-07 14:01:22

En bra lista det där. Folk kan vara bra dumma. Nu i efterhand inser jag hur mycket jag hatar att folk skulle försöka att skrämma upp en med hur jobbigt det var med bebisar, kolik och dålig sömn och allt vad det nu var... In Your Face, vad fel ni hade... Typ så känns det nu ;-)
Vad blev det för dopsång, emily?
Hoppas ni hart en fin dag :-)
Kram

Svar: Vet inte om du fick mitt förra svar? Men ja, tyvärr är det många som försöker skrämma upp en med kolik, plötslig spädbarnsdöd osv osv.. men nu skräms man inte utav det längre (på samma sätt).
Dopsången till min dotter blev Martina McBride - In my daughters eyes. Helt otroligt vacker och när min kompis sjöng den på dopet så grät jag som ett litet barn. :P
Denna låten har blivit "vår" låt. :)

Hoppas ni har haft en bra dag idag! :)
Kram
positivaarne.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela