PositivaArne

Tankar och ideér från norr till söder.

Blåbärskaka

Publicerad 2012-10-02 17:02:00 i Recept,

 
Häromdagen bakade jag blåbärskaka. Den blev så himla god och försvann ganska snabbt... ^^
På bild ser ni även den lilla söta cyklamen jag köpte igår :)
 
Receptet:
2 ägg
2 1/2 dl socker
75 g smält smör
2 1/2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
Ett paket blåbär (men hallå? Hur långt är ett snöre...?! Jag använde mig av ca 5dl)

1/2 dl socker + 1 msk mjöl (att blanda med blåbären)
 
Sätt på ugnen på 190 grader
Smält smöret
Vispa ägg och socker pösigt.
Rör ner dom torra ingredienserna och det smälta smöret.
Häll ner smeten i en välsmord och bröad springform.
Blanda blåbär med socker och mjöl och strö ut dom över kakan.
Grädda i ca 35-40 minuter. (Jag hade dock inne kakan i ca 1 timme
Klart! =)

Todeloo!
/L

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela