PositivaArne

Tankar och ideér från norr till söder.

Ted

Publicerad 2012-10-10 09:57:00 i Recensioner,

 
Har tjatat länge om att se Ted, och igår fick vi äntligen tummarna ur och såg den. Trots att jag kanske inte riktigt har sån (vulgär)humor vanligtvis, så älskar jag denna filmen. Kanske just för att man (jag) känner igen mig, jag tror även att fler tjejer känner igen sig när det gäller deras män, när dom är ute med kompisar. Jag skrattade otroligt mycket och för mig är detta den bästa komedin jag sett på länge. Stora S tyckte den var "okej", lite för mycket drama för hans smak.
 

"Ted" är full av knark, käftsmällar, prostituerade, bajsskämt och fyllekörning. Språket är bitvis så grovt att öronen krullar ihop sig. Filmen har dessutom en barnvänlig, kramgo nallebjörn i titelrollen. Som tur för de konservativa föräldragrupperna i USA har den där fått 17-årsgräns.
"Ted" är i högsta grad en vuxenfilm, men den tar avstamp i en söt saga. 1985 får John, en ensam liten pojke, en nallebjörn i julklapp. Med julmagins hjälp blir nallen levande, och John och Ted växer upp tillsammans. Först efter 27 års vänskap börjar deras relation knaka i fogarna. Då har Ted utvecklats till en impulsiv partyprisse som ständigt lockar ut John på dåligheter. Till slut ser Johns flickvän Lori ingen annan utväg än att ställa ett ultimatum: han måste välja mellan vänskapen och kärleken.
Mila Kunis spelar Lori, och hon förvandlar det som kunde ha blivit en klassisk komedihäxa till en skön och avslappnad tjej som man verkligen känner med. Hon och Mark Wahlberg (som spelar John) har dessutom finfin personkemi som, tillsammans med diskreta frågeställningar om destruktiv manlig vänskap, balanserar upp filmens grovkornighet.
Dessutom är det en fruktansvärt rolig film, framförallt i karaktären Teds totala brist på självcensur. Man blir föga förvånad över att det är provokatören Seth MacFarlane själv som gör rösten till denna mentala kaoskraft, som ryms inuti en luggsliten nalle. Det är högintelligent och genomrubbat på samma gång - således rena giftet för dem som anser att underhållning ska vara uppfostrande."
-Barometern.se
 
 
Denna filmen får 4/5 poäng av mig! :D
Det som gör att den inte får en femma är att den är tillåten från 11 år på bio (man kan lätt få med sig en 7-åring). Med så mycket, sex, droger, prostituerade och sexskämt så skulle det varit 15-års gräns istället. Sen kanske liite för mycket "kiss-och-bajs-humor" för min smak.
 
/E

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela