PositivaArne

Tankar och ideér från norr till söder.

Ingen dans på rosor

Publicerad 2012-09-12 11:58:10 i

Efter första graviditeten så har jag hela tiden sagt att "man är inte handikappad bara för att man är gravid", och att man kan göra precis det man kunnat göra innan man blev gravid. Det kan jag säga att jag fått äta upp ganska så rejält. 
Första graviditeten, alltså med lilla s, var hur lätt som helst och jag hade inte några vidare "problem". Mådde lite illa på morgonen de första 3 månaderna, kunde jag inte kräkas själv, så stoppade jag fingrarna i halsen och sen var det bra. Men denna graviditeten.. oj oj oj säger jag bara. 
De första 3-4 månaderna mådde jag illa konstant! Jag kräktes 3-4 gånger om dagen, kunde inte öppna kylskåpet förens jag var tvungen att kräkas. Kunde inte ens få i mig vatten. Ingenting funkade. Gick så långt att jag fick åka in till gynakuten och fick utskrivet lergigan komp. Blev lite bättre, men inte mycket. Illamåendet satt kvar (även om jag inte kräktes hela tiden). Åksjukan var ju med ett stort "problem". Var tvungen att ha med mig spypåsar hela tiden och kunde inte ens skriva sms på min mobil samtidigt som jag gick, utan att må illa. Kunde inte heller titta på någon som cyklade. illa var det! 
Sen en annan sak som är annorlunda mot förra graviditeten är ju att jag får ta sprutor varje dag i magen för att motverka så jag inte får en ny propp, vilket är inte så jobbigt för min del då jag inte är spruträdd alls (och jag ser det som ett måste), men det är endå en sak att tänka på varje dag. 
Ilamåendet kommer fortfarande ibland, men det är absolut inte som fram till vecka 18-20. Nu är det massa annat istället. Det är foglossningar, strålningar i skinkan (falsk ischias?), tröttheten från helvetet, anfåddheten och att känna sig som en elefant. 

Men trots allt detta, så är det så underbart att vara gravid. NU är den bästa tiden. Håret är tjockare, magen är rund och fin, jag mår bättre, lillan sparkar för fullt och visar att hon verkligen är där inne.
Jag tycker det är så fint med magen just nu och visar mer än gärna upp den. Jag är stolt över den! (jag förstår mig inte på dom som vill dölja sina gravidmagar)
Gillar att börja småpyssla med bebissakerna, att lilla s ska få en lillasyster. Men mest av allt så gillar jag att vi svetsas samman, jag stora S och lilla s. Vi blir en familj. <3
 
103 dagar kvar. 
Vituppgång: 3.1 kg
Magen har växt från 80cm till 95cm i omkrets. Alltså 15 cm. :)

 
/E

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela