PositivaArne

Tankar och ideér från norr till söder.

Vinterväglag i Norrland

Publicerad 2013-01-23 19:32:04 i Lina,

Ja, vinterväglag ja... Ska man köra bil har man ju inte mycket till val direkt. Man måste liksom ge sig ut bland snökanter och hala vägar och här är ju vintersäsongen Så. Jävla. Lång också. Jag kan ju inte låta bli att köra bil på typ ett halvår bara för att det inte är så jävla roligt att köra när det är vinterväglag liksom (eller jo, kan kan jag ju, men det komplicerar ju saker och ting mer än vad som är nödvändigt ibland då).
Vår bil har ingen fyrhjulsdrift som hade varit att föredra här uppe. Vår har bakhjulsdrift och t.o.m. framhjulsdrift hade ju varit att föredra tydligen vad jag förstår gällande "sladderifrågan".
Jag vet inte hur många gånger jag fått sladd på biljäkeln utan att knappt röra "gasen i pedalen"^^ "fördelen" är ju att man efter ett tag ändå börjar lära sig hur bilen känns innan det går tokigt tidigare och tidigare (jag menar ju oftare det händer). Nej som sagt, vinterväglag är inte att föredra. När du gasar och märker att hjulen liksom snurrar fortare än du kommer framåt, ja då fattar du att det är jävligt halt och då är det bara till att sakta ner. Det är liksom inte så att du behöver anstränga dig för att få sladd på biljäkeln heller. (Okej, nu är inte däcken på bilen världens bästa heller, ehum, ehum M! Men så jäkla farligt är det inte). Men som idag t.ex. Jag behövde knappt vrida på ratten när jag körde i cirkulationsplatsen (ja, jag vet... Lite fjollvarning på den, men jag kan ju inte skriva att jag körde i rondellen heller haha :P).
Men jag måste nog ändå ge mig själv en liten eloge för hur lugn jag faktiskt är i trafiken. I synnerhet när jag kör själv (som jag älskar förövrigt och tjatat om här på bloggen X-antal gånger^^). Är det andra med i bilen är det snarare deras närvaro eller egna känslor som dom utstrålar som smittar av sig på mig. Yepp, jag är en energislukare utan dess like så inget undgår mig hörrni, ni kan säga att ni mår bra men jag känner det motsatta osv. -Hej HSP-drag! ;)

Men iallafall, efter snart två vintrar i norrland börjar man ju typ bli van vid det här skitet, (nog för att vinterväglag råder även hemma, men långt ifrån så här lång tid...) men fasen vad jag längtar efter rena asfaltsvägar! Heja heja våren! :D
Men tills den kommer håller jag ännu längre avstånd till framförvarande bil, bryr mig inte om jag blir omkörd och glor på andra bilister som också får sladd på biljäklarna, både ofrivilligt och frivilligt!

Todeloo!
/L

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela