PositivaArne

Tankar och ideér från norr till söder.

Nej till böneutrop i Sverige?

Publicerad 2012-10-10 19:10:56 i Lina,

På Facebook finns det en grupp som heter "Nej till böneutrop i Sverige".
Jag har inte riktigt tagit ställning i frågan men kan nog ändå känna att jag inte vill ha böneutrop här i Sverige, ett kristet land. Precis som att jag hade tyckt det var konstigt om jag kunde höra kyrkklockor i Indien typ. Det stämmer liksom inte.
En kille i den här gruppen, vid namn Amin Subkhan skrev något väldigt bra och tänkvärt som ni gärna får läsa igenom här nedan.

Vad tycker ni? Böneutrop i Sverige eller inte??
Todeloo!
/L

Så här skriver alltså Amin Subkhan:

"Känns som om man borde skriva något angående detta, men först om mig:
Jag är född i Sverige sen 21 år tillbaka, och är otroligt tacksam över de.
Jag talar dessutom för mina föräldrar som är minst lika tacksamma för alla chanser dom fått. Dom kom hit från Thailand för ett bättre liv och de fick dom, tack.
Jag älskar Sverige(cheesy, sure), för de finns inget annat land jag skulle vilja se mina framtida barn växa upp i.

Nu till ämnet, Böneutrop i Sverige:
Jag, en Muslim i Sverige, säger faktiskt nej till detta.
Varför? Låt oss ta ett simpelt exempel:

Om vi säger att du(vem de än är som läser detta), har en egen lägenhet, som står i ditt namn, som du stått i kö över ett decennium för, tar emot en inneboende.

Husets regler är ju självklart dina regler, korrekt? Din gäst kan inte komma in och styra allt, utan du bestämmer för de är DIN lägenhet. Gästen får anpassa sig, inte ägaren.

Dvs, de här är Sverige, de är Svenskarnas land. Vi är gäster(även jag som är född här), vi följer deras regler.
Att kyrkklockor ringer runtom i landet är en självklarhet då de är ett kristet land. Inte ett buddistiskt, inte hinduisk eller den religionen böneutropen handlar om.
Vi ska vara tacksamma att vi ens får använda deras lokaler/mark till att bygga moskéer.
Vi ska vara tacksamma att de finns Halal kött att köpa.
Vi ska vara tacksamma att vi får bo i de här underbara landet.
Vi ska vara tacksamma för allt Sverige har att erbjuda.

Men nej, de är ni inte. De räcker inte, ni får inte nog.
Girighet, de är vad de kallas.

Ni smutskastar folk så fort de förnekar er något(okej, inte alla men många), kallar dom rasister bl.a.

Religionsfrihet har vi i Sverige, men de betyder inte att vi ska tvinga på oss ALLT vår religion står för, de går inte, de är inte rättvist mot Sverige.

Jag kan förstå varför de finns så mycket hat mot oss "Muslimer", för ni beter er väldigt radikalt och envist.

Kalla mig förrädare om ni vill, jag struntar fullständigt i de. Får jag mordhot, hotbrev etc.. Ja, de förstärker bara folks hat mot oss så, gör de ni.

Från en Muslim som faktiskt uppskattar allt vi fått av Sverige redan, och säger nej till böneutrop."

Kommentarer

Postat av: Chaterine

Publicerad 2012-10-10 21:25:56

Såg också det Amin skrev, sjukt bra inlägg!

Svar: Jag håller med dig! Det gjorde mig faktiskt mer säker i vart jag själv står i frågan, eftersom han själv är muslim och har så bra argument, tycker jag :) Trevlig dag!/Lina
positivaarne.blogg.se

Postat av: Hanna

Publicerad 2012-10-11 12:46:59

Jag är inte troende kristen, och för mig spelar det ingen roll om jag hör kyrkklockor eller böneutrop, inget av dem känns särskilt störande för mig. Att det inte skulle "passa in" i Sverige, det tycker jag känns som ett konstigt påstående..Då borde vi ju inte äta utländsk mat eller lyssna på utländsk musik heller? :)

Sv: Tack!

Svar: Hej! Jag förstår hur du menar, men jag tycker inte det är riktigt samma sak. Man kan välja vilken musik man vill lyssna på eller vilken mat man vill äta men det är svårt att välja bort att inte se en byggnad eller att inte höra böneutrop liksom ^^
positivaarne.blogg.se

Postat av: Chaterine

Publicerad 2012-10-11 17:30:34

Ja för mig med! Tråkigt bara med folk som kallar en rasist så fort man säger någonting om det. Då håller man ju egentligen bara tyst och så blir det som det blir :/

Svar: Jag håller med dig. Att man inte kan disskutera saker och ting, att man tycker olika, varför man tycker olika och dela med sig på det sätter utan att smutskasta... Så ja, då väljer man ibland att hellre vara tyst, vilket blir helt fel! :)
positivaarne.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela