PositivaArne

Tankar och ideér från norr till söder.

Gravid vecka 22

Publicerad 2012-08-14 13:28:55 i

Tiden bara springer iväg och jag går in i vecka 22 idag. Sitter just nu och fyller i mina gravidböcker :)

 
Graviditetskalender v 22.
Bebis: Bebisens vikt och mått är ca 400 g och 19 cm lång. Ögonlocken täcker hela ögat och bebisen har fått ögonbryn. Naglarna är så långa att de täcker fingertopparna. Lungornas luftrörsträd förgrenas och lungblåsorna utvecklas. Lungorna är fyllda med vätska ända fram tills födelseögonblicket då vätskan pressas ut för att ersättas med luft.

Mamma: Livmoderns mått är mellan 20 till 23 cm. Du kan försöka känna den ett par cm ovanför naveln. De flesta kvinnorna känner att detta är en härlig och bra period. Hår och hud strålar, detta beror på att kroppen är fylld med graviditetshormoner som skapar tillväxt. Tänk på din hållning så att du inte får ryggbesvär längre fram. Hittills har du förmodligen ökat i vikt med mellan 5,5 och 7 kg, men från och med nu kommer du att öka snabbare i vikt – räkna med strax under ett kvarts kilo per vecka.
 
Jag: Mår väldigt bra just nu. Illamåendet är nästan helt borta och jag känner verkligen sug efter mat nu. Men viktökningen stämmer inte alls på mig. Har bara gått upp lite mer än ett kilo. Men min barnmorska säger att det inte är någonting att oroa sig över, så länge bebisen mår bra och det verkar den göra. :) 
Dessvärre tror jag att jag börjat känna utav foglossning (bäckenuppluckring). "Bäckenlederna mjukas upp hos alla kvinnor under graviditeten. Det är en normal process för att utvidga bäckenet."  Har börjat få ont i korsryggen och ner mot skinkorna. Men bara ibland och när jag sitter/rör mig på ett visst sätt. 
Lillan sparkar mer och mer och jag njuter riktigt mycket just nu. Lilla s är med och klappar och pratar med magen, ibland sjunger hon en sång för lillasyster :) <3
 
/E

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela