PositivaArne

Tankar och ideér från norr till söder.

Morotskaka!

Publicerad 2012-08-31 15:07:00 i Emily januari 2012 - april 2013, Recept,

Kännde egentligen inte för att baka idag eftersom jag har väldigt ont i halsen och är matt i hela kroppen. Tror en förkylning är på väg. Men hade lovat lilla s sen igår, och då fick jag hålla det med. 

Använde mig av Oskars morotskaka på tasteline.com och oj vad smarrig den blev. Gjorde dock ett par ändringar! :)
 
 
Ingredienser 
2 st ägg
3 dl strösocker
3 dl rivna morötter  (jag tog nästan 5 för att göra kakan ännu saftigare)
1 dl rapsolja 
1 tsk bakpulver
1 tsk bikarbonat
1 tsk kanel (jag tog ca 2½ tsk)
1 tsk salt
3 dl vetemjöl
 
Glasyr
50 gram rumstempererat margarin
100 gram philadelphiaost 
2 dl florsocker
1 msk rivet citronskal

Tillagning
1. Värm ugnen till 175 grader. Smöra en form, 24 cm i diameter.
2. Vispa äggen pösiga tillsammans med sockret. Tillsätt de rivna morötterna och rapsoljan.
Blanda de torra ingedienserna (bakpulver, bikarbonat, kanel, salt och mjöl) och rör ner i smeten.
3. Grädda kakan i nedre delen av ugnen i ca 45 minuter. (I Oskars recept står det 60 minuter, men räkte gott och väl med 45 min)
4.Ta ut kakan och låt den svalna.
5. Rör i hop alla ingredienserna till glasyren till en jämn smet. Bred den över den kalla kakan. 
6. Stö över lite citronskal över glasyren. 


 

Godaste kakan jag gjort på länge. Har redan klämt i mig 2 bitar :D

/E

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela