PositivaArne

Tankar och ideér från norr till söder.

Ratatouille

Publicerad 2012-02-02 10:21:17 i Emily januari 2012 - april 2013, Recept,

 

Igår gjorde jag denna underbara rätt. Det finns hur många olika recept som helst, men jag tycker helt klart detta är bäst. Det är jättegott att bara äta själva ratatouillen tillsammans med en smörgås. Men för att göra det lite matigare, så brukar jag lägga ner lite potatis och steka en köttbit eller en kycklingbit att ha till också.

För ca 4-6 personer
1 röd paprika
1 grön paprika
1 gul paprika
1 zuccini
1 aubergine
2 gula lökar
3 vitlöksklyftor
lite olja att steka i
2 burkar krossade tomater
½ msk socker
salt
svartpeppar

Skölj grönsakerna och skär dom i stora bitar. Hacka vitlöken. 
Värm oljan i en stekpanna och fräs grönsakerna tills dom blir mjuka. Lägg sedan över dom i en gryta.
Häll i dom krossade tomaterna och låt småkoka i minst 30 minuter. 
Smaka av med salt, peppar och socker. 

Under tiden som jag fräser grönsakerna brukar jag skala och dela potatisen i lite större tärningar. Sen koka dom för sig. Sen lägger jag i potatisen i grytan tillsammans med grönsakerna i ca 15 minuter extra. 
Stek köttet/kycklingen medans det småkokar. 

Smaklig måltid! :)

/E

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela