PositivaArne

Tankar och ideér från norr till söder.

Fetafyllda färsbollar

Publicerad 2012-03-08 20:50:10 i Emily januari 2012 - april 2013, Recept,

 


(ursäktar för mina grymt dåliga bilder nu för tiden, men glömmer lägga batteriet till digitalkameran på laddning)

 

 

Detta underbara recept hittade jag i Må bra - tidningen. Alla tycker det var supergott, och lilla s tyckte det var roligt med "grönt potatismos" :)

 

4 pers (i tidningen står det för 2 pers, men jag dubblade receptet)

Färsbollar
500 g mager nötfärs
1 riven rödlök
salt, peppar och basilika
60 g fetaost
1 msk smör/olja till stekning

 

Mos
300 g potatis i bitar
400 g broccoli
2 tsk kalvfond
2 tsk smör
svartpeppar


Gör så här
Blanda färsen med lök och kryddor. Forma 10-12 stora köttbullar. Gör ett hål med fingret och peta in en fetaostbit i mitten av varje boll. Jämna till ytan så att osten inte tittar ut. Bryn bollarna i fettet och efterstek cirka 5 min så att de blir genomstekta. Koka potatisen 10 min. Lägg ner skalade broccolistjälkar och buketter och koka 5 min till. Mixa med fond och smör. Krydda.


Vi serverade det med tomater som vi delat i tärningar och stekt lätt i smöret där köttbullarna stekts och kryddat lite med basilika. Men i tidningen står att man kan servera tillsammans med skivad tomat med några droppar balsamico och basilika.

Man gör ju lite som man vill :)

 

/E

Kommentarer

Postat av: Sanna - saos.blogg.se

Publicerad 2012-03-08 22:17:39

svar Ursäktar sent svar, ja visst är den fin! älskar alla bilderna ^^

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela