PositivaArne

Tankar och ideér från norr till söder.

Ipad på förskolor. Rätt eller fel?

Publicerad 2012-11-01 19:40:51 i

Läste ett inlägg om ipads på förskolor, och kan inte låta bli att provocerad.

Först och främst. Min dotter går på uteförskola och dom är ute i skogen mån-torsdagar  från 9-14 och sen är dom ute en stund på gården, innan dom går in en liten stund. På fredagen har dom ”hemmadag” då det är planeringsdag för personalen. Men då är dom med ute på gården hela dagen istället.
Det spelar ingen roll om det regnar, blåser, snöar, är supervarmt.. dom är ute ändå. Vilket jag själv tycker är helt fantastiskt. Min dotter älskar att vara ute, och hon kan komma en jätteregnig dag och säga att hon vill gå ut. Och jag hindrar inte henne. Snarare tvärt om. 
Dom har allt sitt pedagogiska ute i skogen och lär sig ”på gammalt vis”. Dom räknar kottar, pinnar och läser sagor ute i kojan vid lägerplatsen.  Dom går på upptäcksfärd och lär sig vad man ska göra om man går vilse. Dom lär sig om svampar, bär och olika träd och insekter.
Jag är glad att hennes förskola inte har någon ipad då jag anser att dom ska lära sig det sociala på förkolan. Leka med andra barn, sitta ner och lära sig skriva och räkna med papper och penna.  Nu tänker ni säkert ”men hon går ju på uteförskola, när skulle hon ha tid för att lära sig skriva?” – jo förstår ni, dom TAR UT materialet och målar, ritar, skriver där ute. Eller passar på, på eftermiddagen när dom är inne. 
Sen tycker jag att dator, ipads och spel på telefoner redan är för mycket för barn (och ungdomar). Jag säger inte att inte min dotter spelar. Det gör hon ibland. Både på dator och på min telefon. Men med begränsning. Och jag tycker det räcker med att ha det hemma. 
Jag tycker att det är på tok för tidigt att börja med sånt på förkolor.
Jag menar, börjar dom med det redan så är det lättare att barnen får spelberoende tidigare. Räcker det inte med att (nästan) varje 10-åring har iphones? Att dagens ungdomar sitter med datorn eller telefonen och ”pratar” med kompisen brevid? 

Jag vet vissa barn som blir helt tokiga när dom blir tillsagda att inte spela mer dator, tv-spel , på ipads eller att dom inte får titta mer på TV. Dom blir arga, frustrerade, gapar, skriker och kan inte komma på någonting annat att göra. Det är skrämmande. Jag skulle aldrig vilja ha det så, att min dotter ska bli så jäkla beroende och inte kan sysselsätta sig med något annat än just teknikprylar. Men hur ska man kunna hindra det om dom får tillgång till sånt redan på förskolan?

Sen tycker jag samtidigt att ipads KAN vara bra på förskolor om det används på rätt sätt, och då menar jag med pedagogiska appar. Sen blir ju samhället mer och mer tekniskt. Det används mycket datorer redan i lågstadiet/mellanstadiet nu, och det är bra om barnen kan lite innan dom börjar. Så dom inte ”hamnar efter”. Som sagt, om ipadsen används på rätt sätt som hjälpmedel, en kort stund, och om en förskolelärare sitter med barnen så kan jag kanske tycka att det är okej. 
Sen har jag med läst att det är en hjälp med surfplatta för många barn som har just läs-och skrivsvårigheter och då tycker jag självklart att det är okej. Alla ska vi ha samma möjligheter och hjälp med att lära.

Men är det rätt att börja med dagens teknik så tidigt som i förskoleåldern?



Jag är tror inte det. 


 

(Kanske, kanske när jag ser hur det funkar och hur dom arbetar med ipads på förskolor, kommer jag ändra min åsikt. Men nu känns det bara så fel och konstigt)
 
 
/E

Kommentarer

Postat av: Denise 23 - mamma till Kevin 6 och tjejen i magen

Publicerad 2012-11-01 21:26:44

Håller med dig, nog för att man ska leva i "nuet" och hålla undervisningen modern men barn behöver fortfarande vara barn! Och vi lärde oss inte av teknik när vi var små. Vi lärde oss av uppslagsböcker och av en tavla som läraren skrev på, och man var tvungen att skriva av för hand, vilket knappt behövs längre! I Kevins skola sitter tvåorna med en varsin bärbar-dator i klassrummet. Sån typ av undervisning hade jag först i mellanstadiet/högstadiet då dem införde "datakunskap".

Men idag är barnen så upptagna med teknik, mobiltelefoner, tvapparater och datorer att det mer bör vara en fristad för barnen att komma till skolan och förskolan. Men om detta införs där också så kommer de vara ständigt omringade av teknik. Är det bara jag som ser detta som smått skrämmande?!

Kram! :)

Svar: Ja men eller hur. Tror vi hade datakunskap först i sexan eller något. Det är sjukt skrämmande att det börjas så tidigt. Och de förskolor som har ipads även för de mindre barnen (1-3 år) DET är sjukt!
Nä, mer papper och pennor och lära ut på "gammalt vis"! Barnen ska leka och vara sociala på förskolan/skolan. inte sitta i teknikvärlden.

Kram
positivaarne.blogg.se

Postat av: Carolina

Publicerad 2012-11-01 21:43:52

Jag är ju för iPad i förskolan!! Är förskollärare på en it-förskola och vi arbetar med iPad. Det finns många pedagogiska appar där barnen tränar på att sammarbeta, de kan jobba med matematik språk, färger, former etc. Det är ju inte meningen att barnen enbart ska sitta med iPaden, det är inte heller meningen att de ska sitta ensamma. Man vill åt den så kallade "lägereldseffekten", då barnen kan samlas flera runt "paddan" och jobba med appar tillsammans.. Tycker att det finns många bra och roliga appar, men det är ju viktigt att man som vuxen utforskat apparna först, så man har lite koll. Sedan är det ju inte meningen att iPaden ska utesluta någonting annat, vi hinner fortfarande med utevistelse, skapande m.m. :-)

Vi har även en iPad hemma som vår 2-åring har jobbat en del med och jag tycker att hon lärt sig en hel del genom olika appar.. :-)

Svar: Jaha, men vad kul. :) Som sagt, jag är kanska skeptisk. Eftersom jag inte sett hur det går till. Men bara att det låter helt galet.
Vänder man det så som du beskriver, så låter det inte lika illa. Men det är väl ganska vanligt att föräldrar är skeptiska till något sånt? Hur länge/mkt sitter barnen vid ipaden då?
Det är klart. Har själv en del appar på min telefon med former, färger, matte osv till min dotter. Men känns som det är just teknikprylarna som skrämmer mig. Att det finns i förskolor redan.
Svårt att förklara, men hoppas du förstår? :)
positivaarne.blogg.se

Postat av: Johanna

Publicerad 2012-11-01 22:44:49

Sugen på att åka på bloggtäff? Kika in den jag håller i!

mer info finner du här http://lifeofjohanna.bloggplatsen.se/kategori/205035-bloggtraff/

Postat av: Caroline

Publicerad 2012-11-01 22:46:25

Varför ska det ena utesluta det andra? På min dotters förkola har dom ipads vilket jag tycker är toppen. Men dom är ute i skogen, räknar kottar och samlar pinnar också som du beskriver. de äter mellis ute och ritar både inne och ute. Dom är inte ute 9-14 varje dag. Sova i skogen och äta lunch i skogen?! ja det kan kanske bli för mycket ute lek också om du frågar mig. Lite av allt är mer min smak..

Svar: Alla tycker vi olika, och jag tycker det är toppen att dom är ute så mycket. Dom små barnen (1-3 år) är ju inte med i skogen och sover hemma på dagis i ett vindskydd.Sen tycker inte jag heller att det ena ska utesluta det andra, det är bra med innelek med. Men jag tycker inte att så små ska sitta med ipads på förskolan. Jag kanske är för mycket bonne ;)
Men det är iaf kul att diskutera och höra andras åsikter och tankar.
positivaarne.blogg.se

Postat av: Lisa

Publicerad 2012-11-02 09:47:57

Jag håller helt med dig! Det är mycket bättre att vara ute och lära sig nyttiga saker där än att sitta med en läsplatta. Och hur många föräldrar sätter inte på en film på kvällen istället för att läsa för sitt barn? Men som sagt, teknik styr vår värld idag, och det är bra att ungarna hänger med. Så varför inte köra en timmes dator/ipad-lektion i veckan på förskolan? Där de får leka med pedagogiska appar (som jag faktiskt måste erkänna finna). Man kan ju ta med sig ipaden ut också?

Svar: Ja men precis, så länge det är i måttliga mängder så kan jag acceptera det. Eller om man som förälder sätter begränsningar hemma. Jag kan erkänna att jag använder TVn ibland som en "barnvakt", men det är om jag behöver göra något viktigt och sambon inte är hemma. Sen som sagt, begränsningrar.
Ja, att ta med ipaden ut funkar ju utmärkt, så länge det inte regnar eller snöar vill säga ;)
positivaarne.blogg.se

Postat av: Carro

Publicerad 2012-11-02 10:41:11

Vad härligt med så mycket tid utomhus :-)
Ja du, ipads. Jag ser helt klart fördelar, då det finns många bra pedagogiska appar som sagt. Men papper, penna och böcker är otroligt viktigt åxå. Tycker att det är oerhört viktigt att man begränsar datoranvändandet, då rörelser pci fisk luft har kommit på tok för mycket i skymundan.

Kram kram

Svar: Ja, men precis. OM det ska användas ipads så tycker jag inte man ska glömma papper och pennan. Eller hur, nu sitter barn/ungdomar mycket mer stilla och rör sig inte alls på samma sätt som innan. Verkar inte vara likamånga som aktiverar sina barn med sporter eller så längre heller.

Kram
positivaarne.blogg.se

Postat av: maria

Publicerad 2012-11-03 12:43:30

Vi har en med pedagogiska appar på mitt jobb och jag låter barnen använda den ibland men det är inget jag lägger jätte mycket fokus på....

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela