PositivaArne

Tankar och ideér från norr till söder.

Skillnader/likheter i graviditeterna

Publicerad 2012-11-15 20:02:28 i

Nu är det 4 år sen jag fick min dotter. Och nu är det snart dax för lillasyster att se världen. Här kommer lite skillnader och likheter i graviditeterna. 


När berättade vi för alla?
Då: Vi berättade i stort sett direkt till släkt och vänner när vi fick + på stickan.
Nu: Sa bara till de närmsta omkring vecka 7, då hade vi vetat sen vecka 4. Berättade för övriga i vecka 18 (efter ultraljudet). 

Illamående:
Då: Morgonillamående i ca 2 månader. Kräkte jag inte automatiskt så stoppade jag fingrarna i halsen. Sen var det bra igen.
Nu: Mådde dåligt nästan konstant de första 4 månaderna. Kunde inte äta, dricka, känna vissa dofter eller åka bil (buss, tåg) utan att kräka. Kräktes ca 4 ggr om dagen tills jag fick utskrivet lergigan comp.

Nytt eller begagnat?
Då: Köpte och fick nästan allt begagnat. Det var inte mycket som vi köpte nytt då. Man tog emot vad man fick helt enkelt.
Nu: Har väldigt mycket begagnat denna gången med. Men det mesta är ju sen lilla s var liten. Spjälsäng och vagn är väl det som är helt nytt.  

Bebiskläder:
: Fick som sagt väldigt mycket och matchade så gott jag kunde.
Nu: Har fått mycket, köpt lite och sparat mycket. Så har en hel del bebiskläder. Det viktigaste är inte att det är ”inne”. Det viktigaste är att jag tycker att det är fint och att det är bekvämt för bebisen.

Trötthet:
Då: Visst var jag trött, fick ta 2 järntabletter dagligen när jag väntade min dotter. Men då hade jag tid att ligga och vila om det behövdes.
Nu: Trött KONSTANT. Tar 1 järntablett dagligen, bm säger att det räcker. Men tröttheten beror väl mer på att jag inte har ”tid” att ligga och sova mitt på dagen, när jag har en 4-åring och en hund hemma. 

Cravings:
: Ingenting
Nu: Ingenting
Visst har det varit perioder jag bara kunnat äta vissa saker för att inte må dåligt. Hela sommaren levde jag på kanelbulle till frukost. Men det var inget ”måste”.

Något jag inte kan/kunde äta:
Då: Köttfärs. Spydde direkt av lukten eller om det serverades köttfärs. Det satt i länge efter graviditeten med ska jag säga :P
Nu: Kan äta precis allt jag vanligtvis äter. Tack och lov! :D

Känslor:
: Var otroligt känslig och kunde gråta för minsta lilla. Även väldigt lättirriterad.
Nu: Ungefär detsamma. Speciellt lättirriterad. Men beror nog mycket på tröttheten med.

Kände sparkar:
: I vecka 18
Nu: I vecka 22 någonting

Annat:
Då: Var väldigt förväntansfull, grubblade länge på namn och tiden gick oehört långsamt.
Nu: Det har varit det ena efter det andra. Infektioner och svamp i underlivet, in till förlossningen i v 33 pga jag sipprade (väldigt lite) fostervatten.
Lite mer rädsla inför förlossningen under denna graviditeten, då jag kanske inte kan ta epiduralen, som ”räddade mig” under förra förlossningen. Anledningen är mina innohepsprutor och att det måste ha gått minst 10h efter jag tagit innohepen tills jag kan få epiduralen.
Känner mig större och klumpigare än förra graviditeten, magen är mycket större och bebisen är mer aktiv än vad lilla s var i magen.

 Trots att denna graviditeten varit jobbigare på många sett, så har det gått mycket snabbare. Nu är det bara ca 6 veckor kvar (+ - 2v). Innan bebis kommer så är det läkarbesök hit och läkarbesök dit. Sen ska det julpyntas och vara lucia. Känns som det kommer gå väldigt snabbt. :)


Var det föresten någon som sa att andra graviditeten skulle vara lättare? 


 



Nu



/E

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela