PositivaArne

Tankar och ideér från norr till söder.

Tv3 dokumentär - Amning

Publicerad 2012-11-26 20:12:00 i

Mycket bra på TV ikväll och jag laddar upp med lite choklad. Först nu klockan åtta är det Projekt Runway Sverige och sen efter det så är det Tv3 Dokumentär som ikväll handlar om personer som går emot andra. Det handlar bland annat om en mamma som ammar sin femåring. FEMÅRING! För mig är det helt sinnes. Jag vet inte alls vad ni tycker om amning.. men jag tycker att det är upp till var och en om man vill amma eller inte. Jag tycker inte man ska dra en gräns och sätta något "rätt" eller "fel" på det. Jag vet att många barnmorskor osv pushar på, och vill att man ska kämpa med amning, att kämpa för att det ska funka. Men det är påfrestande både för mamman och den nyfödda.
Jag kan säga att jag tänker amma (om jag kan). Inte för att man "ska" eller för att det är "rätt", utan för att jag tycker om närheten man har tillsammans. Om jag kan amma, så kommer jag helamma till 4-6 månader och sedan börja med smakportioner och välling och sen sakta ta bort amningen. 
Jag skulle aldrig få för mig att amma tills barnet är fem. Det finns faktiskt en gräns där det blir äckligt enligt mig. Till och med amma en 2 åring tycker jag är äckligt. Min gräns går vid 1. MAX! Men det är jag. 

Vad tycker ni, skulle ni kunna amma en femåring? Var går era gränser? Och tycker ni att man "måste" amma?




/Emily

 

Kommentarer

Postat av: Syster

Publicerad 2012-11-26 21:02:43

Jag skulle inte ens kunna amma Dewin nu! Max för mig är sex månader.

Postat av: Denise 23 - mamma till Kevin 6 och tjejen i magen

Publicerad 2012-11-26 21:34:33

Klart det är upp till var och en. Men jag tänker som dig, närheten är viktig för ett barn i början, och man binder en annan relation till barnet om man ammar.

Offentlig amning är också helt okej för min del - jag menar, är ungen hungrig så är den, men ammar man offentligt (på café eller liknande) så kan man dölja barnet och bröstet under en jacka, filt eller liknande då jag förstår att det kan vara otäckt för andra att se.

Och sen hur länge amningen håller på är väl en smaksak. Jag helammade Kevin till han var sex månader men ammade för bekvämlighetens skull till han var åtta månader och därefter trappade jag ner. Så när han började på dagis vid ett års ålder var han helt amningsfri, men hade ett behov av att "ta på tutten" till han var närmare ett och ett halvt, haha.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela