PositivaArne

Tankar och ideér från norr till söder.

Vardagstips/hushållstips.

Publicerad 2012-10-14 19:03:00 i

Tänkte dela med mig av en liten lista som jag använder/har använt mig av :)


Ta bort klistermärken/prislappar
Gnugga lite grann med olja eller majonäs, skölj av med lite diskmedel och vatten. Klart! 

Ta bort fläckar från kläderna
Något jag nästan alltid gör är att gnugga in fläcken med Yes-diskmedel, låt verka någon timma (ibland låter jag det ligga över natten), sen in med plagget i tvättmaskinen. Funkar på de flesta fläckarna. 

Få bort bananflugor
Lägg något gult i en skål (flugorna eller myggorna dras till den gula färgen) och häll i lite vatten och ättika. Häll även i lite diskmedel, den tar bort ytspänningen, och då drunknar flugorna.

Rena fönster
Jag brukar alltid tvätta mina fönster med Yes-diskmedel och varmt vatten. Dra med fönsterskrapa. Sen sprayar jag med Ajax fönsterputs och torkar av det med tidningspapper eller kaffefilter.

Rengöra smycken
Använd tandkräm! Ta lite tandkräm på en gammal tandborse eller en trasa, gnugga och skölj sen i vatten. Tada, som nya! :) 

Raka benen med balsam
Istället för dyrt raklödder, ta balsam istället. Mycket billigare och benen blir babymjuka. 
 
Få dina barn att dricka vatten
Min dotter älskar mjölk och vatten, mest eftersom vi själva inte dricker saft, sen läsk gillar hon inte pga att det är kolsyrat (killas med bubblor i munnen). Så vi brukar alltid köra med att "liva upp" vattnet. Lägg i frukt/bär/grönsaker (ex gurkskivor, apelsinskivor, hallon, jordgubbar), då blir det roligare OCH godare :)

Tandbostning på barn
När barnen är små kan det vara svårt att borsta tänder på dom. När min dotter var liten mindre, så fick hon alltid borsta mina tänder, samtidigt som jag borstade hennes (Varning för tandkräm på kinder, haka, näsa, men det funkar!). Nu kör vi alltid med att vi pratar om vad hon ätit under dagen. "Nu borstar vi bort havrepuffarna, mjölken, mackorna, potatisen, fisken.. och vad åt ni på dagis? Just det soppa" osv. Behöver man borsta längre så låt barnet berätta vad han/hon kommer ihåg och hjälp bara till i om du behöver. + att de får träna minnet ;) 

Bli av med silverfiskar eller andra smådjur
Ta ättika på en tops och stryk längs lister eller skåp där dom brukar vara. Dom tycker inte alls om den starka doften. 
 
Rengöra grill/ungsgaller
1. Knyckla ihop aluiminiumfolie till en boll, doppa i lite cola och gnugga på gallret.
2. Lägg gallret på gräsmattan under natten. Daggen löser upp den värsta smutsen och gnugga av lätt med en svamp och diskmedel.

Låt ljusen brinna längre
Ett bra tips för att få ljusen att brinna längre och långsammare är att stoppa in ljusen i frysen ett par timmar innan dom ska användas

Dammsuga barnrum
Det kan vara svårt att låta bli att dammsuga upp småleksaker så som lego, pärlor osv. Men för att undvika det så brukar jag trä på en nylonstrumpa över munstycket, då får man bara med sig dammet och inga leksaker. 

Dax för smakportioner till ditt barn?
Koka och mosa (mixa) mat som du vill din bebis ska smaka på. tex ärtor, morötter, majs, potatiss, eller gör en stor måltid. Lägg ner det i iskubsbrickor - det blir perfekta små smakportioner som man lätt kan tina upp en och en. 

Tvätta lego
Detta har jag inte provat själv, men en kompis gav mig detta tipset och jag kommer garanterat prova det då dottern har massa lego hemma. 
Lägg det i en tvättpåse och tvätta på 40 grader i tvättmaskinen! Lägg ut det på en handduk för att få det att torka ordentligt efteråt, innan du lägger tillbaka det i lådan. Sen ska det vara som nytt.


Har egentligen ganska många tips, men detta är "de bästa!". :)

Har ni några tips ni vill dela med er av? 

 

/E
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: felicia-

Publicerad 2012-10-14 19:39:28

tack!=D

gå ut på en promenad om du inte vill sitta hemma, gåå till stan och ta en fika=)

Postat av: sanna

Publicerad 2012-10-14 20:01:32

sv: ja den tröjan var verkligen fin, :) Beror på vad för sorts vardagstips? :) Kram

Svar: hushållssysslor, tips som du använder dig av när du städar eller liknande? :)
positivaarne.blogg.se

Postat av: Jane

Publicerad 2012-10-14 20:02:45

Heeej :-)

Ohh vad roligt med lite tips och idéer på vardagliga sysslor...

Något jag OFTAST gör: När jag lagar mat så gör jag dubbelt så mycket så det blir matlåda till mig och sambon dagen efter.. Smidigt som tusan när man har idétorka på matlagning....


Svar: Ja, men vad smart tips. Så behöver man inte köpa dyr utemat heller :) Tack för tipset!
positivaarne.blogg.se

Postat av: sanna

Publicerad 2012-10-14 20:22:41

Sv: Jag säger till om jag kommer på någonting bra! :D Kram!

Postat av: emma

Publicerad 2012-10-14 20:33:59

sv: kan bara hålla med:)

jättebra tips!

Svar: Tack! :) Hoppas du haft en bra dag?
positivaarne.blogg.se

Postat av: ▲ J0Z

Publicerad 2012-10-14 20:42:00

Kikar in och hoppas du haft en bra hälj :)

Svar: Ja, en lugn och skön helg har det varit. Hur har din varit? :)
Intressant blogg du har. Kul att du är så öppen och att du vågar vara dig själv. Gillas skarpt! :)
positivaarne.blogg.se

Postat av: Jane

Publicerad 2012-10-14 21:14:17

Har du kanske lite idéer till mig...Är du en hejare på tvätt..?! Kolla mitt senaste inlägg...

Svar: Hum, vad svårt. Tänkte precis säga ättika, men såg nu att du redan provat det. :/ Var hänger kläderna på tork? Du kanske behöver större utrymme för dom att torka? Ställ ut ställningen i vardagsrummet tex?
positivaarne.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela