PositivaArne

Tankar och ideér från norr till söder.

38+1

Publicerad 2012-12-12 10:00:00 i

Nu är bebisen ungefär 50 cm från topp till tå och väger omkring 3.1 kilo. Den växer fortfarande även om den egentligen redan är redo att födas.
Ögonen saknar ännu tårkanaler, vilka utvecklas först några veckor efter förlossningen.
Innan dina förlossningsvärkar börjar kan det hända att du upplever förvärkar, vilka inte skall förväxlas med Braxton-Hicks-värkar. Dessa förvärkar hjälper till att utvidga livmoderhalsen och förbereder vattenavgången. De kan försvinna om du ställer dig upp och går omkring en smula. Övre delen av din livmoder är nu 16.5 - 18 cm ovanför naveln.
Klä dig bekvämt. Bylsiga, luftiga tröjor och byxor är helt rätt. Du har nog att fundera över och behöver inte öka bekymren genom att klä dig obekvämt. En del gravida kan uppleva en ilande känsla när barnets huvud stöter emot musklerna i bäckenbotten.
Oroar du dig för att barnet ska ha navelsträngen runt halsen när det föds? Att navelsträngen sitter runt barnets hals är mycket vanligt. Ungefär en femtedel föds så, men det är oftast inga problem eftersom barnmorskan lätt kan lossa den vid födseln.

Du kanske känner dig stor tung och otymplig, men håll ut. Målet är inte långt borta.
Bebisen kan födas vilken dag som helst nu. Bara 5% av alla barn föds på sitt beräknade förlossningsdatum.


Ja, tung känner jag verkligen mig. Men samtidigt (som jag skrev igår), så har man blivit så van vid att gå runt med magen och att vara "tjock". Jag tycker detta är en jättemysig tid eftersom man verkligen känner hur bebisen ligger och man känner om det är en hand eller fot som sticker ut. :)
Känner ingenting, ingenting alls ännu. Vilket är lite tråkit. Jag vill känna att det är på g, att hon snart vill komma ut. Men vi hoppas på innan jul, det är ingen (inte ens min BM) tror att jag kommer gå över.
Men samtidigt så vill jag att hon ska vara inne till den 1 januari iaf. Haha. Svårt. Men hon kommer så klart ut när hon är redo! 


/E

Kommentarer

Postat av: Sussi

Publicerad 2012-12-13 19:58:05

Men så fin mage!!

Svar: Tack så mycket :)
positivaarne.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela