PositivaArne

Tankar och ideér från norr till söder.

Ekologiskt

Publicerad 2012-12-02 11:00:00 i Lina,

Igår köpte jag en del ekologiska saker. Jag brukar oftast välja det. Även om det kan kosta mer så brukar jag tänka: "Ja, men gör det verkligen det?".
Nej, man får vad man betalar för och alla tjänar på att vi väljer ekologiskt. Jag som konsumet får en bra produkt som oftast smakar mer och bättre. Den innehåller inga bekämpningsmedel eller annat skräp vilket naturligtvis är bättre för miljon och då i sin tur bättre för mig. Människorna som jobbar med att framställa den här produkten slipper få i sig skadliga ämnen osv. Och det blir också bättre för djuren.
T.ex. är jag jättenoga med att välja kvar/eko-ägg. Stackars hönorna som bara värper och värper och sitter i en bur med ljuset tänt hela tiden för att dom inte ska ha någon koll på om det är natt eller dag så att dom fortsätter att värpa. Ingen tillgång till utevistelse, inte ens frigående inomhus... Bara en trång bur där det i allra, allra sämsta fall inte ens finns en sittpinne. Ingen bra mat får dom heller. Ja, då förstår ni kanske själva att äggen "ni" väljer att köpa från dessa stackars höns egentligen bara är skit. Det är inga ägg.
Jämför gulorna någongång på ett sådant ägg och ett eko/kravägg så ska ni se en stor skillnad, detta gäller även smaken!

Hur väljer du?
Med hjärtat eller egot?

Todeloo!
/L

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela