PositivaArne

Tankar och ideér från norr till söder.

Det här med träning…

Publicerad 2012-01-27 12:24:56 i Lina,

Träning kan vara kul, men svårt. Träning ska vara kul, annars är det ingenting man vill hålla på med. I alla fall så är det så för mig. Dessutom är det ganska dyrt att gå på gym vilket också kan vara en bidragande orsak till att man struntar i träningen. Att ge sig ut i alla väder varje dag är kanske inte heller en självklarhet för alla - inklusive mig själv...

Men det finns faktiskt bra träningsprogram man kan göra hemma.
Jag har hittat några övningar som man kan göra varje dag och tar bara 8minuter per övning!

Den första övningen kan du göra när som helst egentligen, när du lagar mat, städar eller tittar på tv.
Gör såhär: Håll ena armen (eller båda) rakt ut åt sidan och rotera armen i små cirklar. För att veta hur länge du ska göra övningen kan du sätta en äggklocka på 4minuter (per arm) eller ställa alarm på telefonen. Det kan kännas lite obehagligt och mjölksyran kan dyka upp som ett litet envetet spöke, men håll ut och koncentrera dig på något annat, 4 minuter går snabbt!

Den andra övningen är särskilt bra för dig som sitter mycket, t.ex. om har ett mycket stillasittande arbete.
När du sitter ner så ska du ta och lyfta upp benen ungefär 30cm från golvet, håll benen tätt ihop i 2-3 minuter och slappna sedan av en stund. Sedan gör du samma sak igen fast med ett ben i taget i 2 minuter vardera.

Sätt på musik och DANSA! Det gör jag ofta. Det är roligt, härligt och man blir svettig och får upp flåset. Det bästa är att du kan dansa helt för dig själv hemma i vardagsrummet. Ingen ser dig så du kan apa på precis som du vill!

Att ta en promenad är naturligtvis också bra, 20-30 minuter räcker och du får frisk luft i lungorna också!



Du behöver alltså inte göra alla övningar i en följd utan ett pass av varje, 3ggr om dagen


Tro nu inte att jag är någon träningsexpert, för det är jag inte. Träning är inte, men borde vara min grej. Men förhoppningsvis kan och kommer det att bli det.

Vi hörs, Todeloo!!


(Bilden hittade jag här)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela