PositivaArne

Tankar och ideér från norr till söder.

Nanedax

Publicerad 2012-03-28 20:36:03 i

Hur får man sin 3½-åring att somna själv i sin säng? Varje dag är samma sak, läser saga och sen vill hon att man ligger hos henne tills hon somnar. Vilket ibland är jobbigt eftersom hon vill ligga och leka med nallar eller läsa lite själv.

 

 

Vi har provat med det mesta. Att sitta på stegen, nästa dag golvet, sen nära dörren. Har provat att läsa och gå ut ur rummet och låta henne somna med öppen dörr. Men det funkar inte heller. Då vill hon ha vatten, berätta någonting, vill ha en ny bok osv.

 

Det är svårt det här tycker jag. Samtidigt som jag verkligen försöker att lägga henne, gå ut och sen låta henne somna själv, så är det svårt.. hon blir så ledsen. Mitt mammahjärta vill inte höra på gråt tills hon somnar, tycker inte det är rätt. Men vet att det inte heller är bra att jag hela tiden ligger med henne. 
Men är det närheten hon vill ha? Är hon rädd? (hon har kommit in i spöke och monster-perioden), vi har provat att låta henne ha en ficklampa i sängen så hon kan lysa där hon tycker det är läskigt, för att se att det inte finns någonting.

 

Hon säger sig ha sett spöken, men jag vet inte. Hon är 3½. Man vill gärna tro att hon hittar på. och man säger "det finns inga spöken!". Men tänk så ser hon verkligen någonting. Det finns ju dom som är väldigt mottagliga, och barn sägs vara mer mottagliga än vuxna. 
Ska man istället spela med? Det gör en kompis till sitt barn. Dom tar fram pyjamas till "spöket", låter "spöket" vara med vid köksbordet osv.



Jag vet inte, vad är rätt och vad är fel? (Finns det rätt och fel?), och hur gör man med nattningen? Någon som är/har varit i samma situation?

 

 

 

/E



Kommentarer

Postat av: elin

Publicerad 2012-03-28 20:58:56

allt bra idag :)?

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela